Powerlifting

Styrkelyft en rolig kraftsport

Träna som tyngdlyftare

tyngdlyftning_327558938

Tyngdlyftning kan för de oinsatta se ut som det bara kräver muskler och ett bra grepp. Och medan dessa helt klart är fördelar när man lyfter tunga vikter, finns det många andra delar man behöver tänka på och träna upp för att klara av detta.

Många tyngdlyftare är väldigt tävlingsinriktade och vet att även fast de tränar för att bli bra på en enda sak kommer de behöva träna upp många andra egenskaper vid sidan av huvudmomenten. Man måste helt enkelt bli en bättre atlet.

När det kommer till själva träningen brukar många tyngdlyftare dela upp en i mindre cykler där de sätter delmål som de sedan arbetar mot en efter en. Man kan börja med att dela upp ett år i kvartal och dessa mål kommer oftast att vara av en fysisk karaktär, som att öka mängden man kan lyfta. Kvartalen delar man sedan upp vidare i månader, veckor och även individuella träningspass.

Anledningen till detta är naturligtvis för att det är lättare att planera sin träning efter de mål man satt. Men det finns även rent fysiologiska anledningar. Ju fler kvaliteter man ämnar att bygga upp, som styrka, koordination, explosivitet större muskler och så vidare, desto längre tid tar det att utveckla varje.

Med sådan noggrann planering är det alltid bra att se till att man har tillgång till utrustning som behövs även om man inte har tillgång till gymmet sitt av en eller annan anledning. Utrustning kan ju dock kosta en hel del om man vill ha den bästa möjliga och sajter som alltidrea.se kan hjälpa en att dra ned på kostnaderna.

Men för att kunna göra denna planering får man inte glömma det viktigaste redskapet av alla: träningsdagboken. I denna skriver man ner allt om hur tungt passet var, om man satte något personbästa, om någon delar av kroppen gjorde ont. Detta hjälper till att göra träningen mer överskådlig, kan låta en se mönster med vissa moment och vand man kanske måste arbeta mer på.