Powerlifting

Styrkelyft en rolig kraftsport

Hjälpredskap för lyftning

12436524-muscular-man-lifting-a-barbell

Alla som håller på med lyftning använder inte bara råstyrka och teknik, det finns även ett par redskap som kan hjälpa till, både i själva lyftet och för säkerheten när man hanterar så tunga vikter.

Bälte

Bälten kommer i ett par olika varianter, men de fyller alla samma syfte: att stödja bålen. Med ett bälte kan man skapa ett kraftigare buktryck då inte magen kan pressas utåt förbi själva bältet, ett bra buktrycka kan faktiskt hjälpa till att lyfta lite tyngre men också säkrare. Dock så bör man inte träna med bältet, det är viktigt att lära sig att lyfta utan ett. På Sportamore kan man se ett exempel på ett som används vid tunga lyft.

Remmar

Remmar virar man runt både handleden och stången, dessa är till för att avlasta greppet och används mest för övningar som drag och marklyft. Igen så är det viktigt att träna utan dem också, det är bra att ha tillräckligt med greppstyrka för att kunna göra lyftet.

Magnesium

Alla som har sett tyngdlyftare fylla händerna med ett vitt pulver har sett dem använda magnesium. Detta gör precis vad man tror, förhindrar att saker glider ur greppet. Vill man dock använda detta på ett gym är det bäst att höra med dem först, en del klagar på att magnesiumet sliter på lädret på träningsmaskinerna. Detta kan man köpa till exempel på SvensktKosttillskott.se.

Handledslindor

Handledslindor används för att stabilisera handleden, men de bör inte användas som praxis, tränar man alltid med dem kommer ens handleder att lida rent styrkemässigt. Detta är en produkt som är bra på att dölja eventuella problem men är verkligen ingen lösning på dem. Har man alltid på sig dem kommer man i slutändan inte kunna göra något utan dem, det är bättre att gå till botten med problemet och försöka lösa det på något vis än att fortsätta ha lindorna på sig hela tiden.